10 d'octubre de 2023
La proposta del consell d’administració de l'ens d'abastament Ter-Llobregat implica un augment de la tarifa en alta per resoldre l'increment dels costos relacionats amb la sequera i l'encariment de l'obtenció de l'aigua mitjançant mètodes com les dessalinitzadores.
Tots els municipis que s’abasteixen de les aigües del sistema Ter-Llobregat, com és el cas de Cubelles i tota la zona més habitada de Catalunya, veuran com l’any que ve s’incrementa el preu de l’aigua que els arriba. De mitjana s’ha calculat que el preu de la tarifa en alta passarà dels 74 als 99 cèntims per metre cúbic. A partir d’aquí, cada ajuntament haurà d’estudiar com trasllada aquest cost cap als usuaris. Per ara, aquesta és la proposta del consell d’administració de l’empresa pública, que encara ha de passar el filtre de l’Agència Catalana de l’Aigua.
La consellera de presidència, Laura Vilagrà, n’ha parlat aquest dimarts en la roda de premsa posterior als acords de govern de la Generalitat.
L’increment d’aquest preu de l’aigua vindria per la sequera, tal com ha exposat Laura Vilagrà, consellera de la presidència.
En el cas de Cubelles, el canvi de preu arriba quan s’està enllestint la licitació del contracte de l’aigua pels pròxims 25 anys. Això ja va suposar que en l’últim ple municipal s’aprovés un increment del 35% en la factura de l’aigua, esglaonadament en cinc anys. Els preus de l’aigua no s’havien revisat des del 2010. Ara, indirectament, el preu podria apujar-se més a causa de l’augment de la tarifa en alta, tal com ha comentat el regidor d'Infraestructures i Espai Públic, Josep Maria Hugué.
Pel que fa a la licitació, l’Ajuntament ja ha fet pública que l’empresa guanyadora és AGBAR, qui ja ha estat gestionant l’aigua municipal els últims anys. Ara encara cal esperar el període d’al·legacions i la possibilitat de recursos per part de les altres licitadores per confirmar Agbar com la concessionària definitiva. Un cop entri en vigor el nou contracte, l’Ajuntament té lligades diverses obres de millora i l’empresa també té el compromís d’instal·lar comptadors digitals per a tots els usuaris, tal com ha confirmat Josep Ma Hugué, regidor d’Infraestructures i Espai Públic.
Pel que fa als usos de l’aigua, a Cubelles es mantenen les restriccions per la sequera en fase d’excepcionalitat. Si la sequera persisteix, es podria passar a la fase d’emergència pròximament, ja que l’estat de les reserves als embassaments és ara d’un 21% i a partir del 16%, o abans, es pot decretar l’última fase de restriccions.