27 de gener de 2025
Aquest 27 de gener és el Dia Internacional de l'Holocaust i de Prevenció de Crims Contra la Humanitat. Enguany es commemora el 80 aniversari de l'alliberament del camp de concentració i extermini d'Auschwitz-Birkenau, on més d'un milió de persones van ser assassinades per l'Alemanya Nazi, la majoria d'ells jueus.
Aquest dilluns 27 de gener es commemora el 80 aniversari de l'alliberament del camp de concentració i extermini d'Auschwitz-Birkenau, on més d'un milió de persones van ser assassinades per l'Alemanya Nazi, la majoria d'ells jueus.
L'objectiu de la commemoració és recuperar la memòria històrica de la Shoah (el genocidi contra el poble jueu, que va comportar l'extermini de més de 6 milions de jueus), el Porrajmos (genocidi contra el poble gitano, amb més de 400.000 víctimes), i la persecució i assassinat de republicans catalans i espanyols deportats als camps nazis, a més d'opositors, homosexuals, malalts mentals, Testimonis de Jehovà i altres.
Cubelles ha organitzat una sèrie d'actes per commemorar aquesta efemèride. Aquest divendres 24 de gener s'inaugurava a la biblioteca municipal l'exposició ‘Agde: el camp dels catalans (1939-1942)’, centrada en l’experiència més completa i singular de construcció, organització i desenvolupament d’un camp de concentració per a refugiats d’origen català l’hivern de 1939. La mostra ha estat organitzada pel Memorial Democràtic de Catalunya i l’Ajuntament de Cubelles, en col·laboració amb la Fundació Carles Pi i Sunyer i l’Arxiu Municipal d’Agde, i comissariada per la doctora Laia Arañó.
Els plafons de la mostra acosten a la ciutadania a aquest precís moment de la història en què milers de catalans es van veure abocats als camps francesos fugint de les represàlies de l’Espanya de Franco. Aquesta exposició està basada en l’obra homònima de Laia Arañó, El camp dels catalans. Agde en el sistema concentracionari francès (1939-1940) (Ed. Afers, 2024).
Al voltant de la Setmana Cultural es presentarà el llibre de Laia Arañó, en què es basa la mostra.
La programació commemorativa seguirà aquest divendres 31 de gener amb l'espectacle Guernica, de Rumbesia. Serà a les 19.00 hores al Centre Social de Cubelles.
Es tracta d'un recital de poesia i música sobre el bombardeig i la interpretació del quadre pintat per Picasso l’any 1937 per encàrrec de la II República, per donar visibilitat als horrors de la guerra i el bombardeig genocida de Guernica. El Guernica és poesia escrita en rimes plàstiques, amb versos de dolor. En aquest recital revisarem els 3 moments del bombardeig, alhora que farem un recorregut poètic-musical per les diferents figures que apareixen en el quadre de Picasso. Es convida a tothom a fixar-se els detalls amagats a la pintura aprofundint en totes les cares d’aquest episodi terrorífic de la història. Amb Guernica, la incorporació de la pintura permetrà transmetre amb més intensitat el missatge de la memòria històrica a través d’una experiència multisensorial.
Ràdio Cubelles ha pogut mantenir diverses converses durant la inauguració de l'exposició El camp dels catalans. Agde en el sistema concentracionari francès (1939-1940):
Laia Arañó, comissària de la mostra
Enric Garriga, president de l'Amical Mauthausen
Jordi Font Agulló, director del Memorial Democràtic de Catalunya
Renata Bedós, regidora de Memòria Històrica