8 d'abril de 2025
Les proves avaluen el grau d’assoliment de competència lingüística en llengua catalana, castellana, estrangera (anglès o francès), matemàtica i en ciència, tecnologia i enginyeria.
Aquesta setmana, els estudiants de sisè de primària i quart d'ESO de Cubelles i d’arreu de Catalunya estan fent les proves d’avaluació de final d’etapa que organitza el Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu.
Les proves avaluen el grau d’assoliment de les següents competències: competència lingüística en llengua catalana, castellana, estrangera (anglès o francès), matemàtica i en ciència, tecnologia i enginyeria.
En els àmbits lingüístics s’avaluen aspectes com la comprensió oral i lectora i l’expressió escrita. En matemàtiques, la numeració i càlcul, l’espai, mesura i representació gràfica de dades, i les relacions i canvi. Pel que fa a l’àmbit cientificotecnològic, es té en compte l’explicació de fenòmens naturals i aplicacions tecnològiques, la investigació científica i la interpretació d'informació en forma de dades i proves.
Segons el departament d’Educació, les avaluacions tenen caràcter diagnòstic i no marquen, en cap cas, la superació o no de l’etapa. Els resultats no tenen efecte ni en l’avaluació final de l’alumnat, ni en la decisió de passar de la primària a l’ESO o d’obtenir el graduat de secundària. La informació obtinguda permet als centres saber en quines àrees tenen més bons resultats i en quines tenen més marge de millora, fet que els facilita treballar per reforçar-ho. Alhora, per a les famílies suposa conèixer el grau d’assoliment de les competències dels seus fills en acabar cada etapa. I pel sistema educatiu, és una font d’informació sobre els punts forts i febles en cadascun dels àmbits, per tal de treballar en les eines i recursos de millora educativa.