21 de novembre de 2023
La Generalitat ha anunciat les noves restriccions que afecten els municipis que reben l’abastament d’aigua del Ter i el Llobregat. La dotació de consum baixa a 210 litres per habitant. Segons les últimes dades, Cubelles està consumint cent litres per sobre d’aquest topall.
La Generalitat ha detallat aquest dimarts en què consisteix la nova fase de preemergència per sequera, que va més enllà de l'excepcionalitat, però és menys restrictiva que la d'emergència. Les restriccions s'aprovaran dijous en el consell de l'ACA i s'estendran pels municipis de l'àrea més poblada de Catalunya i a la demarcació de Girona, és a dir, tots els pobles i ciutats que s'abasteixen del Ter i el Llobregat. Per la qual cosa, Cubelles i tot el Garraf passarà aquesta setmana a tenir més restriccions en l'ús de l'aigua, com per exemple, una dotació màxima de 210 litres per habitant al dia, quan fins ara era de 230 litres.
El conseller d'Acció Climàtica, David Mascort, ha confirmat que la situació és crítica i que la nova fase de preemergència té la intenció d’endarrerir l’última fase de totes, que suposarà restriccions molt més importants.
El conseller Mascort ha concretat les novetats en relació amb les restriccions, com ara que ja no es podran regar ni parcs ni jardins de cap tipus, excepte camps per practicar esports federats.
El conseller ha donat més detalls de les restriccions que s'aplicaran a partir de la setmana que ve.
La resta de restriccions a l’ús de l’aigua industrial i agrícola es mantenen com fins ara.
Cubelles ha estat incomplint les dotacions de consum per habitant marcades pel pla de la sequera ja en les dues fases anteriors. Ara amb les noves restriccions, les dotacions passaran a ser de 210 litres per habitant al dia, quan a Cubelles s’estan consumint de mitjana entre 310 i 320 litres diaris, segons les últimes dades publicades per la Generalitat. L'ACA ja va anunciar que començaria a enviar requeriments i obrir expedients sancionadors a partir de l'agost, per la qual cosa, els incompliments podrien acabar suposant una sanció per l'Ajuntament si la situació es manté.
Excepte Vilanova i la Geltrú, cap municipi del Garraf està complint amb les dotacions establertes pel pla de sequera en la nova fase de preemergència.