13 de juny de 2024
La jornada ha servit com a espai de reflexió, intercanvi d'experiències i posada en comú de problemàtiques i situacions concretes en les que sovint es troben els tècnics. Les reflexions i propostes de millora revertiran en un millor servei a la ciutadania
El Servei Public de Consum de l'Ajuntament de Cubelles ha participat del taller de millora dels Cercles de comparació intermunicipals (CCI) d'OMICs de la Diputació de Barcelona. El cercle és una eina adreçada als ens locals per millorar la gestió de les Oficines Municipals d'Informació al Consumidor, mitjançant l'anàlisi d'indicadors, comparatives i intercanvi experiències. Durant la trobada celebrada el dijous 6 de juny d'aquest 2024, han assistit una quinzena de municipis de característiques similars a Cubelles. Durant la jornada s'ha fet una presentació del resultat comparatiu dels 41 ens locals que han pres part d'aquests Cercles.
Des de l’OMIC de Cubelles s’atenen les consultes i es tramiten les denúncies i reclamacions, mediant entre la persona consumidora i l’empresa. Al 2023, el servei municipal ha atés 301 casos. Un 64,7% de reclamacions fetes a través de l'OMIC han estat favorables al consumidor. 354 persones han assistit a la programació d'activitats d’educació i sensibilització, amb l'objectiu de conscienciar en aspectes relacionats amb els valors, l’ètica i els hàbits de consum responsable, així com la seva incidència en el comerç local. També s'han fet campanyes i activitats diverses al Mercat de Cubelles i s'ha celebrat també del Dia del Consumidor. A més d’exercir el control sobre els establiments per a comprovar que es compleix la normativa.
L'OMIC ha obtingut una valoració del servei de 8,3, on destaca el tracte i l'atenció rebuda com a punts destacats que més aprecien les persones usuàries. Com a accions a millorar, està la seva presència a les xarxes socials, difusió i comunicació del servei. Actualment, al servei es destina una despesa del 0,2% del pressupost municipal, a banda del finançament del 64% de la Diputació de Barcelona.
S'ha identificat com a oportunitat de millora, implantar l'increment d'inspeccions informatives a establiments comercials pel compliment dels requisits obligatoris de consum. Així com augmentar la formació adreçada al personal tècnic per millorar la qualitat en la mediació i poder assolir més resolucions favorables a les persones consumidores.
L'OMIC atén de forma presencial sense cita prèvia els dimecres de les 10:00 h. a les 13:00 h. Es poden enviar consultes i demanar cita per un altre dia a consum@cubelles.cat i al 677150392.
L’OMIC va celebrar els seus 15 anys de servei amb un especial en directe al mercat. L’emissora municipal va apropar el servei municipal, amb un programa que va donar dades sobre la seva trajectòria. També, dins la campanya del Dia del Consumidor, es va reivindicar el consum local i de proximitat, amb entrevistes a comerciants i paradistes del mercat de Cubelles.
L’Ajuntament de Cubelles, sensible envers les mesures per protegir al consumidor, va aprovar l’any 2008 la creació de l’Organisme Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC). La seva funció principal és informar a la ciutadania sobre el consum i els seus drets, així com tramitar les reclamacions davant del sector empresarial i comercial d’acord amb la demanda de les persones interessades.
A través de l’OMIC s’ofereix una atenció al consumidor perquè estigui informat i sigui coneixedor de tots el canvis normatius que es van produint i l’efecte que aquests tenen sobre els seus drets, així com es recorda a les empreses i comerços la normativa vigent en matèria de drets dels consumidors.
El divendres, 15 de març, coincidint amb la celebració del Dia Mundial del Consumidores va instal·lar una parada al mercat setmanal, a partir de les 10.00 h., on es va lliurar un obsequi a totes les persones que s’hi van acostar fins a exhaurir existències.
Ràdio Cubelles va fer un programa en directe des del mercat, a partir de les 11.00 h. L'especial va servir per commemorar la data commomorativa amb la participació de representants del mercat i del sector comercial, ja que aquest any la Diputació de Barcelona ha emmarcat el Dia del Consumidor dins una campanya de foment del consum i el comerç de proximitat.
A les 12.00 h. va tenir lloc el sorteig de la campanya "Comprar al mercat té premi", dirigida a aquells que han realitzat compres superiors a 20 € en les parades del mercat durant els últims divendres. Es van sortejar 10 vals de compra per valor de 30 € cadascun per ser gastats en el mateix mercat.
Recupera el programa a la carta.