25 de setembre de 2013
Els polítics de la comarca s'han mostrat majoritàriament a favor o de l'abaratiment del peatge o directament n'han demanat la supressió
La Generalitat ha confirmat l'abaratiment dels peatges de Cubelles i de Vallcarca, un dels trams més cars de tota Europa. L'empresa concessionària i la Generalitat han començat a negociar una revisió de les tarifes a la baixa. Les mobilitzacions de la plataforma No vull pagar, primer, i la campanya del Consell Comarcal per un peatge just, sumades a la moció del PSC que va aprovar el parlament de Catalunya han desembocat en l'anunci aquesta setmana de l'inici de les converses entre Abertis i la Generalitat.
La reivindicació també es fa extensiva al Baix Penedès i de fet, el conseller de territori i sostenibilitat, Santi Vila, es va reunir amb els alcaldes i alcaldesses de tots dos territoris. Al mes de maig es va fer públic que s'estudiaria el cas i que la Generalitat donaria una resposta aquest estiu. Finalment no hi ha hagut novetats fins ara, quan de moment la màxima institució catalana només confirma que a causa del descens d'usuaris i tal com es va aprovar al Parlament, han demanat una rebaixa dels preus dels peatges del Garraf a Abertis.
Així i tot, la resposta per part de l'empresa podria comportar un allargament de la concessió, que venç d'aquí a vuit anys. Amb això Abertis aconseguiria una dilatació en el rendiment d'aquesta infraestructura, una de les més beneficioses de Catalunya. Els polítics de la comarca s'han mostrat majoritàriament a favor o de l'abaratiment del peatge o directament n'han demanat la supressió. És el cas de les alcaldesses de Cubelles, Mònica Miquel, i de Vilanova i la Geltrú, Neus Lloveras.
L'Agència de Desenvolupament Econòmic Node Garraf també considera que amb una rebaixa dels peatges seria més fàcil atraure empreses al territori. Rafael Florenciano n'és el director. En canvi, des de l'ADEG, l'associació d'empresaris del Garraf i el Penedès, el seu president, Isidre Also, creu que l'impacte del peatge no és tan important per la competitivitat.
La patronal del Penedès i el Garraf sí que reclama que es doni resposta a l'increment de trànsit a la carretera de les costes del Garraf, una de les demandes en què també coincideixen polítics, usuaris i entitats.
Actualment, l'empresa Abertis controla més de 1.500 quilòmetres de vies de pagament a tot l'Estat Espanyol, entre les quals destaca l'autopista C-32 que uneix Castelldefels amb el Vendrell passant per Vilanova i la Geltrú. Segons diversos estudis, l'autopista del Garraf és de les més rendibles de l'Estat juntament amb la C-32 del Maresme i l'AP7.