22 d'agost de 2016
La campanya coordinada pel Servei Català del Trànsit recollirà dades també a nivell europeu.
La Policia Local col·labora una vegada més en les campanyes que organitza el Servei Català del Trànsit. Aquesta setmana es tornarà a posar l'atenció en els excessos de velocitat, per aquest motiu, hi haurà controls tant a les vies urbanes, amb la policia cubellenca, com en les vies interurbanes, a mans dels Mossos d'Esquadra.
Segons el Servei Català del Trànsit, l’any 2015 es va registrar un augment dels accidents greus a causa de la velocitat inadequada o excessiva, les distraccions (sobretot per l’ús inapropiat dels telèfons intel·ligents), el consum d’alcohol i estupefaents, i un menor ús dels sistemes de seguretat passiva. Pel que fa a la velocitat, convé destacar que, l’any passat, va provocar més de l’11% dels accidents amb víctimes en zona interurbana.
La velocitat excessiva o inadequada a més de ser una causa directa de sinistres és un factor concurrent que agreuja les conseqüències de les lesions de les víctimes.
El servei català del Trànsit apunta que la velocitat és un factor de risc a tenir en compte en moltes situacions.
- L’increment de la velocitat augmenta la violència dels impactes en els sinistres viaris. Per exemple, una col·lisió a 50 km/h equival a una caiguda des de 10 metres d’alçada, a 120 km/h de 57 metres i tenir un accident a 160 km/h seria com caure de 101 metres, a més de multiplicar-se per deu la força del xoc i per tant les seves conseqüències.
- La distància de seguretat que s’ha de mantenir amb el cotxe que va davant per parar a temps davant de qualsevol emergència depèn, fonamentalment, de la velocitat. En condicions normals, a 120 km/ h es recorre la distància equivalent a un camp de futbol abans d’aturar un cotxe i a 50 km/h la distància d’una pista de bàsquet.
- La distància necessària per a la detenció d’un vehicle s’obté sumant la distància de reacció més la distància de frenada. Per tant, la velocitat a la qual es circula influeix directament en aquestes variables, incrementant el risc d’accident.
- A les vies d’àmbit urbà, la velocitat excessiva pot tenir conseqüències de gravetat per a la seguretat dels col·lectius més vulnerables, sobretot dels vianants i dels ciclistes. A una velocitat de 50 km/h el risc de mort d’un vianant en cas d’atropellament és d’un 80%, mentre que a 30 km/h es redueix a un 10%. A partir de 80 km/h les conseqüències són pràcticament sempre mortals.
- La velocitat adequada permet controlar el moviment del vehicle, augmenta la possibilitat de superar un obstacle o qualsevol imprevist a la via, i permet reduir la velocitat de forma suau i progressiva, evitant un possible accident.
- Convé recordar que circular amb excés de velocitat és una infracció que comporta una sanció administrativa o fins i tot un delicte penal contra la seguretat viària:
- La velocitat inadequada i excessiva no només és negativa per a la seguretat viària, sinó també pel medi ambient i el consum energètic.
Durant tota la setmana, fins diumenge, la Policia Local col·laborarà en aquesta campanya de control de la velocitat amb controls en diversos punts del municipi.